Banii tăi, pe mâna roboților: Cum arată viitorul fără consultanță umană în domeniul financiar
Consultanța financiară robotizată, cunoscută și sub denumirea de robo-consultanță, devine tot mai populară și este considerată o opțiune accesibilă și cu efort redus pentru investitorii neprofesioniști.
Cu toate acestea, lipsa contribuției umane poate avea și dezavantaje, conform unui articol de pe Euronews.
Roboții ar putea să-ți numere banii
Se estimează că industria robo-consultanței va gestiona active în valoare de 5.000 de miliarde de dolari la nivel mondial până în 2027, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de trecut.
Înainte de apariția robo-consultanței, existau softuri specializate, dar în ultimele decenii, această tehnologie a cunoscut o creștere rapidă, mai ales începând cu anul 2008, an considerat punctul de cotitură pentru serviciile de consultanță financiară automatizată.
Primul site de robo-consultanți disponibil publicului a fost Betterment, fondat la sfârșitul anilor 2000.
Potrivit Investopedia, până la sfârșitul anului 2023, industria robo-consultanței a gestionat active ale clienților în valoare de până la 3.000 de miliarde de dolari, iar acest număr se așteaptă să crească la 5.000 de miliarde de dolari până în 2027, depășind PIB-ul nominal al Germaniei, spre exemplu.
Funcționarea robo-consultanților variază în funcție de produsul ales, dar o funcție comună este gestionarea portofoliilor de investiții.
Cum funcționează
Utilizatorilor le este solicitat să introducă informații despre ei, cum ar fi aversiunea la risc și obiectivele financiare, iar pe baza acestor date, software-ul creează un plan de investiții personalizat.
Costul utilizării robo-consultanților poate varia, dar majoritatea firmelor percep un comision de administrare, care reprezintă un procent din activele gestionate.
De asemenea, investitorii trebuie să plătească comisioane pentru fondurile tranzacționate la bursă (ETF) în care sunt investite activele lor.
În ciuda avantajelor, cum ar fi costurile reduse și accesibilitatea financiară, robo-consultanții au și dezavantaje. Unul dintre acestea este lipsa unei contribuții umane, ceea ce poate duce la un nivel mai scăzut de personalizare și adaptare la situații complexe. Totuși, mulți susțin că robo-consultanții pot democratiza consultanța financiară și pot reduce inegalitatea.
Încrederea consumatorilor în robo-consultanți reprezintă un factor crucial pentru creșterea acestei industrii. Furnizarea unei explicații detaliate a modului de funcționare a deciziilor robo-consultanților poate îmbunătăți încrederea utilizatorilor.